Glas

glas_burnout

Glas av samtidskonstnärer

Glas har under många år varit mycket traditionell och konservativ även om det varit populärt på auktioner med färgat glas av kända formgivare. Under Konstfacks vårutställning visade flera glaskonstnärer upp nya sätt att se på glas och ytan . Detta verk av Terese William Waenerlund som ifrågasätter rådande formideal kring det traditionella transparenta glaset med den perfekta jämna och släta ytan. Konstnären ville hitta ett uttryck i glas och utvecklade en ny teknik som kallas Burn Out. Det finns många som samlar på glas i mindre omfattning och ofta på en speciell glaskonstnär.

På gränsområdet mellan hantverk och industri befinner sig tillverkningen av glasföremål av olika slag. De första glasspeglarna sägs ha tillverkats i Nurnberg vid 1300-talets slut. Under 1400-talet var glas ett av Venedigs främsta handelsvaror.  Under 1600-talet ville man ha plattare speglar och man använde 2 olika metoder att blåsa glaset – normandiemetoden och lorrainemetoden. Under 1700-talet började Englands, Tyskland och framför allt Böhmens glastillverkarare att konkurrera med Venedigs glastillverkening och mot slutet av århundradet hade den böhmiska konstglastillverkningen sin blomstringsperiod.

Det svenska glaset fick sitt genombrott på Parisutställningen. 1917 visade Edward Hald konstglas med graverat glas på en utställning i Oslo. 1919 ställdes det graverade glaset på Svensk-Franska konstgalleriet i Stockholm. På världsutställningen 1925 ställde Orrefors ut med Simon Gate och Edvard Hald vilket blev en succe.

På 1930-talet började man att experimentera mer med glaset i hyttorna och samtidigt kom funkisen vilket innebar större serier. Världsutställningen 1937 ställer Orrefors ut i Paris. Under senare tid har det dykt upp fler som samlar på en specifik konstnär men det går fortfarande att fynda 1900-tals glas till bra priser.

Tips!
När du köper glas på auktion så ska du titta efter missfärgningar, defekter och sprickor som kan dra ner priset ordentligt.

Kända glasbruk

Bland de första svenska glasbruken var Limmared och Kosta. Under 1800-talet kom en mängd nya glashyttor särskilt i Småland.

  • Orrefors (privilegiebrev 1726) men glashanteringen började 1898¨. Glasbruket fick världsrykte genom sin framställning av konstnärligt glas och deras ledning var banbrytande på området.
  • Limmared (1740)
  • Kosta (1741)
  • Skruf
  • Strömbergshyttan
  • Stenhytta
  • Reijmyre glasbruk grundades 1810 och designer som Monica Bratt som var verksam på 1940-talet med sitt färgade glas.
  • Kungsholms glasbruk
  • Limmared (1740)

 

Kända glaskonstnärer:

  • Simon Gate Orrefors
  • Edward Hald Orrefors 1883-1980 ofta gravyrer och ”drakdekoren” användes flitigt på glasskålarna.
  • Nils Landberg Orrefors
  • Vicke Lindstrand Orrefors, Upsala-Eckeby, Kosta glasbruk
  • Nils Palmqvist Orrefors
  • Ingeborg Lundin Orrefors
  • Gunnar Cyrén Orrefors
  • Evan Englund, Orrefors
  • Edvin Öhrström Orrefors
  • Erica Lagerbielke, Orrefors
  • Sven Palmqvist
  • Heinrich Wollman, Orrefors (signatur HW)
  • Karl Lindeberg, Kosta som gjorde mycket i jugend stil
  • Sven Erik Skawonius, Kosta
  • Bertil Valien, Kosta Boda
  • Kjell Engman, Kosta Boda
  • Ulrica Hydman-Valien, Kosta Boda
  • Bengt Edefalk, Skruf
  • Ann Wärff, Stenhytta
  • Anders Spolander, Reijmyre glasbruk
  • René Lalique (fransk glaskonstnär)
  • Daum (fransk Nancy Jugendstil)
  • Emile Gallè (fransk Nancy Jugendstil)

Boktips: Speglar Spegelmakare & fabrikörer i Sverige 1650-1850

av Torsten Sylvén och Elisabeth Welander-Berggren